Vilken kampsport?
Om man har problem med stelhet och muskelvärk kroniskt (och är vig som ett kylskåp😎) vilken kampsport skulle vara lämpligast att testa som är skonsam mot kroppen och passar ''total newbie'' på 20+ år?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag tränar aikido, som kan vara väldigt skonsamt men det beror lite på vilken stil man tränar.. Är själv stel som en pinne, vig som en stenbumling och har kondis som är icke-exiterande 😉
#1 Hahaha ok, kanske skulle läsa lit om Aikido, verkar kunna vara nått för mig också då med tanke på stenbumlings-vigheten 😃
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Där jag tränar så är det mycket fokus på lugn och ro, att man ska göra saker i sin egen takt efter bästa förmåga. Så det kan vara värt att prova på i alla fall. Är dock väldigt mycket fallteknik i träningen, uppemot en tredjedel av ett pass kan bestå i falltekniksträning…
#1 Det var nog aikido jag funderade på att tipsa om, jag kunde däremot inte komma ihåg vad det hette förutom att det började på A 😊
TS: En sak man kan tänka på är att det kan förutom att skilja sig mellan olika stilar så kan det skilja sig mellan olika klubbar. Så hittar du en stil som verkar perfekt (tex aikido) så ska man inte bli nedslagen bara för att dom i en viss klubb tex är lite väl hård, det kan finnas en annan klubb som har bättre anda just för dig 🙂
Tyvärr har man sällan så mycket till val om man bor på en mindre ort, om inte man vill pendla som min man.
l'm back
Tai Chi, väldigt många handikappade (liksom mig själv) som brukar syssla med det. Tai Chi har en känd effekt att öka rörligheten i kroppen också om man är stel, hela sporten får kroppen att må bättre.