Kyokushinkai
Hej! Jag är sjukskriven från skolan, på grund av bland annat ångestrelaterade problem, och jag har letat efter något att fylla mina dagar med. Jag har dessutom problem med svaga muskler, och jag kom på den geniala idén att börja träna kampsport.
Jag är inte en särskilt tränad person, men jag är villig att lära mig och jag ska (förhoppningvis) klara det. Det jag nu undrar är om Kyokushin Karate är ett bra alternativ för mig? Jag har hittat en Dojo i närheten av mig, som har bra rykte. Jag har läst på så mycket jag kan om det, och gillar det jag har läst även om jag är lite osäker. Jag har försökt sätta mig in i etiketten som gäller, och vad det går ut på.
Är det någon som har några bra tips för att börja träna en kampsport? Något särskilt om Kyokushin som jag behöver veta? Alla som har erfarenhet av det får jättegärna skriva lite om det, då jag är jättenyfiken och lite smått nervös!
Jag började nästan som du, hade ångest, depression (var inte sjukskriven men borta 70% pga det) och var totalt otränad och började med Kyokushin 🙂
Jag hade även problem med att jag "frös" varje gång nån kom emot mig i en fightingliknande situation´(pga att jag blev misshandlad av en total främling bara några år tidigare) men även det klarade jag av. Som tur är så börjar man ju inte med fullkontaktsfighting direkt så jag lärde mig hantera det och nu känner jag inte av det 🙂
Det bra är ju att man börjar från början så man blir ju tränad eftersom, men det är hård träning.
Kampsport allmänt (och även annan träning) är ju bra mot ångest och liknande så jag tycker det är en jättebra idé.
Kyokushin är ju ganska fysisk och ganska strikt så det passar inte alla däremot (min lillasyster passade det inte men för henne passar jujutsu utmärkt men för mig passar lyokushin.) och det är skillnad mellan olika dojos, men det låter ju bra att dojon du funderar på har ett gott rykte.
Etiketten lär man sig där men du kan läsa på kyokushins hemsida om du vill vara lite förberedd. Råkar man glömma nått så gäller det bara att vara så respektfull som möjligt så löser det sig oftast. Är det några specifika frågor så kan du fråga, nu var det ett tag sen både jag och min man tränade i dojon men vi kan nog svara på endel i alla fall 🙂
l'm back
Tack för svar, och förlåt för så sent svar! Den Dojon jag hade velat träna i, tog inte emot fler nybörjare den här terminen, så jag har bestämt mig för att testa lite olik kampsporter och se om jag hittar något jag gillar. För tillfället har jag tränat lite Judo, och tyckt att det var väldigt roligt! Jag har däremot en enorm träningverk av ett slag jag äldrig känt förut, men, det går nog över :)
Tack för alla svaren!
#2 Kul att du inte "gav upp" bara för att kyokushin dojon inte tog emot nybörjare just nu 🙂
Jo när jag började med kyokushin var det samma, man tränade muskler man inte ens visste man hade.
l'm back