Kampsport iFokus

Kampsport

Etikettläger-graderingar-och-tävlingar
Läst 741 ggr
tlover
0

Tävlar du?

Tävlar du, eller kanske har eller vill du tävla? inom vad isåfall?

Själv har jag aldrig tävlat, men jag skulle gärna vilja testa nån gång. Både inom kyokushin (fullkontakts karate) och poäng kumite.

l'm back

[TanatosNyx]
1

Jag har tävlat i judo på internationell nivå. Jag var uttagen till svenska landslaget men skadade mig kort därefter och fick lämna min plats.

tlover
0

Synd att du fick sluta men spännande att du hann "testa" i alla fall 🙂

l'm back

[TanatosNyx]
0

Ja, jag saknar det verkligen! Hann bli en riktig eldsjäl hehe. Jag funderar på att hitta någon seniorgrupp, handikappgrupp eller liknande för motionens och repetitionens skull, sedan återuppta undervisningen och eventuellt slutföra min domarutbildning. Saknar alla små parvlar som stojar runt! Är riktigt kul att leda småbarn tycker jag. Det kändes verkligen som min grej. Tävlingen klarar jag mig gott utan, jag står gärna på kanten och hejjar på "mina" små i stället. 😃

tlover
0

#3 Vad kul att du tycker det är kul att vara tränare i alla fall, vi har haft lite problem med det i vår Dojo. Många av tränarna vill hellre träna själv än vara tränare. Min man tex han blev så bra att han blev tränare och hann knappt träna själv, det var faktiskt en av anledningarna till att han bytte stil (tyvärr vill shihan i den dojon att han ska starta en egen Dojo nu).

l'm back

[TanatosNyx]
0

Är samma inom judon, de flesta vill fokusera mest på sin egen träning, så det råder tränarbrist 😕

Silver83
0

Jag har tävlat, gör det dock inte längre. Fick för många år sedan frågan om jag skulle ställa upp i Junior-SM, men då var jag tyvärr redan ett år för gammal. Annars hade jag nog tagit chansen, bara för att testa.

Tror det är brist på tränare i de flesta stilarna, så länge tränarna inte får betalt för det. Så har det i alla fall varit i min klubb, där skriker man efter tränare som kan ställa upp på sin fritid.

tlover
0

#6 Här skriker man efter tränare med. Men som tränare får man ju knappt träna själv vilket gör att många (bland annat min man och jag förstår honom) inte vill vara tränare. 😕

l'm back

Silver83
0

#7 Exakt. Tror det är därför många försvinner från klubbarna. Så har det varit hos oss. Har man inte möjlighet att träna själv så tar det ju väldigt mycket tid där man egentligen kunde utvecklats. Men de tränarna jag hade i början finns inte längre kvar i klubben tyvärr. De har väl märkt av det här med träning, familjeliv och annat som ska klicka. Det funkar inte i längden för alla.

Jazmin1e
0

Jag har tävlat i judo.  Tävlade nästan varje helg förutom under sommaren i 2 år så blev en hel del. Tyvärr slutade jag träna på grund av knäskada, men hann ta brons i SM i alla fall. 😎

Gurky
0

Tänkte börja tävla i kendo om något år eller så, beror på hur jag känner mig då. Tävlade lite förr i tiden när jag tränade kung-fu.