Annons:
Etikettövrigt-kampsportsrelaterat
Läst 506 ggr
hund_katt
5/3/16, 10:13 AM

Vilken kampsport är det jag vill lära?

Jag vill lära mig kampsport, men jag vet inte vilken jag vill lära… Jag vill bli snabb, smidig, kunna självförsvar med sparkar och händer, också så skulle jag vilja bli lite starkare, så en sport där man också bygger lite muskler? Vill bli Typ som ninjor i filmer haha! Fast Aa.. Lite mer realistiskt sätt då. Men när jag läste om ninjutsu så verkar det mycket "lugnare" än vad jag vill ha, och att det var mer lättare självförsvarsövningar och mest "springa och smyga"? Kan någon hjälpa mig? Vad är det som är mest lik mina mål?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
tlover
5/3/16, 10:33 AM
#1

Det låter som någon form av karate, wushu ("Kung fu"), thaiboxning eller liknande.

Någon av de mer "hårda" stilarna alltså inte de mer mjuka och följsamma (jujutsu, aikido etc).

Självförsvar är mer i huvudet faktiskt, vill man lära sig rent självförsvar är nog tex le parkour bäst. Men all kampsport berör självförsvar på ett eller annat sätt.

När de gäller karate, wushu etc så finns det både "hårda" skolor och "mjuka" skolor inom det också. och såklart mellanting mellan dessa.

Några följdfrågor

Vill du lära dig grepp och kast också?

Vill du lära dig vapen?

Vill du köra fullkontakt?

Mycket eller lite sparring?

edit: en till följdfråga. Var bor du och hur långt kan du tänka dig att pendla för träning?

l'm back

hund_katt
5/3/16, 10:36 AM
#2

Hmm.. Jag vill lära mig så mycket som möjligt! Vill bli så bra jag kan haha. Vapen skulle vara kul att lära sig, grepp och kast också. De andra två vet jag faktiskt inte vad dom innebär haha

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

tlover
5/3/16, 10:53 AM
#3

#2 Grepp och kast är vad det låter som, den första att man tar fast i motståndaren och oskadligör denne, kast är, ja att man kastar (ofta tex över höften eller liknande) motståndaren och oskadliggör denne på detta sätt.

Den enda karate som jag kan utantill som både har sparkar, slag, blockar, kast, grepp och vapen är Moto buha shitoryu (kan ev stava fel) jag tror det finns en länk under länkar till deras sida. Annars har ofta div olika slags wushu mer kast, grepp och vapen än många karatestilar.

l'm back

Sommarek
5/3/16, 11:06 AM
#4

Sätter en liten tass här då jag också funderat på detta ett tag och kanske kan få lite tips.    :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

hund_katt
5/3/16, 11:23 AM
#5

#3 tack! Ska kolla upp dessa. Gör inget om det är två olika typer heller, asså så man kombinerar olika och lär mig olika, behöver ju inte vara allt i samma :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
5/3/16, 4:50 PM
#6

Hmm.. Hela Jönköpings län kan jag röra mig fritt. Skulle kunna åka till typ växsjö eller Göteborg kanske också men smidigast inom jönköpings län eftersom jag åker fritt, så mycket och hur ofta jag vill i länet, för 150:-/månaden. Men kan ju lägga till en slant om det skulle va så.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Upp till toppen
Annons: