Övrig träning

Boxning (Hjälp)

2019-10-01 21:06 #0 av: Loviiiiiisa

Hej! Jag började boxas för en vecka sedan på en klubb i Stocholm. Jag har aldrig varit någon som tränat kondition eller (framförallt) koordination. Jag har ridit på fritiden, samt promenerat (i ganska högt tempo) en hel del och förra veckan var alltså den första gången jag boxade. Har nu gått på 1 träning totalt och min andra är imorgon. Grejen är den att jag har JÄTTEsvårt för koordinationen, och alltså göra alla dessa saker samtidigt (t.ex. slå och ”hoppa” (röra mig fram/bak/sida) samtidigt). Det går verkligen inte, utan blir kortslutning i hjärnan på en gång! Tyckte dock att det var kul och jag vill gärna fortsätta, men det är inte superkul att vara sämst bland alla. Har ni några tips på hur jag tränar upp koordinationen, samt övningar på hur jag blir en bättre boxare?
Vet också att mitt inlägg låter ironiskt, jag boxades för första gången och känner mig sämst i gruppen (ganska normalt eftersom jag verkligen inte har någon erfarenhet). Men grejen med mig är att jag kan ha jättesvårt att lära mig saker, och då tappar jag motivation och då fingerar verkligen ingenting. Eftersom jag kan ha svängigt svårt att lära mig vill jag komplettera med lite träningar hemma, så jag vore hemskt glad för tips, vilka som helst!
Tack! :)

Anmäl
2019-10-01 21:42 #1 av: tlover

Testa att öva hemma, kordination kan övas upp. Börja med bara fotarbetet och när du känner dig redo kan du lägga till slag.

Alternativ två är att börja med allt samtidigt men köra lååångsamt. På så sätt får du det i muskelminnet

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2019-10-14 11:31 #2 av: kokospalm

#0: Boxning är svårt att lära sig i början eftersom den bygger på så onaturliga rörelser.  Så hav förtröstan, för du är inte ensam.  :)

Däremot är det inte orimligt att du har en dålig koordination vilket skulle kunna bero på en dålig bålstabilitet.  Det finns olika typer av övningar för att bygga upp bålstabiliteten och gemensamt för dem alla är att de tränar rygg, magmuskulatur samt baksida lår och rumpa. 

Här har du lite exempel på övningar.  https://www.youtube.com/watch?v=5oH4DWDJSY8   

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.